allmänna villkor
Artikel 1 - Definitioner I dessa villkor avses:
Ångerperiod: den tidsperiod inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt; Konsument: fysisk person som inte handlar i yrkesmässigt syfte och ingår ett avtal på distans med näringsidkaren; Dag: kalenderdag; Långsiktig transaktion: avtal på distans avseende en serie av produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller mottagningsförpliktelse är tidsbegränsad; Hållbart medium: varje medel som möjliggör för konsumenten eller näringsidkaren att lagra personligt riktad information på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen. Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att avstå från avtalet på distans inom ångerperioden; Näringsidkare: fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter; Avtal på distans: avtal där, inom ramen för en av näringsidkaren organiserad försäljningsmetod på distans av produkter och/eller tjänster, endast används en eller flera tekniker för kommunikation på distans fram till avtalsslutet; Teknik för kommunikation på distans: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsument och näringsidkare samtidigt befinner sig på samma plats. Allmänna villkor: dessa allmänna villkor från näringsidkaren.
Artikel 2 - Företagets identitet
Företagsnamn: Trendywebshop
Företagets adress:
land: Nederländerna
stad: Valkenswaard
gata och nummer: Eindhovenseweg 58 B2
E-postadress: Trendywebshop@hotmail.com
Handelsregister: 90609360
Artikel 3 - Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje avtal som ingås på distans och beställningar mellan företagaren och konsumenten.
Innan avtalet på distans ingås, kommer texten i dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta av praktiska skäl inte är möjligt kommer det att anges innan avtalet på distans ingås att de allmänna villkoren finns att tillgå hos företagaren och att de på begäran från konsumenten kommer att sändas kostnadsfritt så snart som möjligt.
Om avtalet på distans ingås elektroniskt, kan texten i dessa allmänna villkor i avvikelse från det föregående stycket och innan avtalet på distans ingås göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den enkelt kan lagras av konsumenten på ett hållbart medium. Om detta av praktiska skäl inte är möjligt kommer det att anges innan avtalet på distans ingås var de allmänna villkoren elektroniskt kan tas del av och att de på begäran från konsumenten kommer att sändas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
I händelse av att det, utöver dessa allmänna villkor, också gäller särskilda produkt- eller tjänstevillkor, tillämpas det andra och tredje stycket analogt, och konsumenten kan i händelse av motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle helt eller delvis är ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt giltiga och den berörda bestämmelsen ersätts omedelbart genom ömsesidig överenskommelse av en bestämmelse som så nära som möjligt närmar sig den ursprungliga sträckningen.
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i enlighet med andan" i dessa allmänna villkor.
Oklarheter om tolkningen eller innebörden av en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i enlighet med andan" i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under villkor, kommer detta tydligt att anges i erbjudandet.
Erbjudandet är inte bindande. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte företagaren.
Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är indikativa och kan inte leda till skadestånd eller upplösning av avtalet.
Bilder av produkter är en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller information så att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till acceptansen av erbjudandet. Detta inkluderar särskilt:
- priset inklusive skatter;
- eventuella fraktkostnader;
- hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för det;
- om ångerrätt är tillämplig eller inte;
- betalningssätt, leverans och utförande av avtalet;
- perioden för acceptans av erbjudandet eller den period där företagaren garanterar priset;
- beloppet för distanskommunikationsavgifter om kostnaderna för användningen av distanskommunikationstekniken beräknas på en annan grund än den ordinarie grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet;
- om avtalet arkiveras efter att det har ingåtts och i så fall hur det kan nås av konsumenten;
- hur konsumenten, före ingåendet av avtalet, kan kontrollera och eventuellt korrigera de uppgifter han har lämnat i samband med avtalet;
- eventuella andra språk än nederländska där avtalet kan ingås;
- uppförandekoder som företagaren har åtagit sig och hur konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder elektroniskt; och
- den minimala varaktigheten för distansavtalet vid en lång transaktion.
Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.
Artikel 5 - Avtalet
Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed föreskrivna villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart via elektronisk väg mottagandet av accepten av erbjudandet. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och ser till att det finns en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Inom ramen för lagliga bestämmelser kan företagaren ta reda på om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser och av alla de fakta och omständigheter som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren har goda skäl att inte ingå avtalet på grundval av denna undersökning har han rätt att motiverat vägra en beställning eller begäran eller att koppla särskilda villkor till utförandet.
Företagaren kommer att bifoga följande information med produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligt eller på ett sätt som kan lagras av konsumenten på ett hållbart medium på ett tillgängligt sätt: a. besöksadressen för företagarens anläggning där konsumenten kan vända sig med klagomål; b. villkoren för och sättet att utöva ångerrätt, eller en tydlig meddelande om att ångerrätten inte gäller; c. information om garantier och befintlig service efter köpet; d. de uppgifter som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om företagaren inte redan har tillhandahållit dessa uppgifter till konsumenten före genomförandet av avtalet; e. kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en varaktighet av mer än ett år eller är av obegränsad varaktighet.
I fall av en lång transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Varje avtal ingås under suspensiva villkor av tillräcklig tillgänglighet för de berörda produkterna.